måndag 16 februari 2009

Jag vill få frågan. Vill inte du?

Apropå detta med att känna sig ensam. Så är jag tydligen inte ensam. När jag har vädrat detta har det visat sig att fler tjejer känner som jag.
Vad är det som förändras när man blir med barn/fått barn hos en del av ens vänner, bekanta, arbetskamrater? Det känns plötsligt som att man antas inte vilja följa med på saker. Nej, jag kan inte dricka just nu, men jag följer gärna med på Afterwork, på en drink en torsdag eller ett skönt lördagshäng hos någon innan utgång. Och om jag inte orkar, för att min kropp är bisi med att tillverka ett extra skelett mm, så vill jag iallafall få frågan. Kunna känna att jag är välkommen, att mitt sällskap är önskat. Inte som det känns nu, att jag har en svår smittsam sjukdom som gör att man måste hålla sig borta. Jag ska inte 'förpesta' kvällen med att prata gravidsmärtor, frågor du inte kommer jag inte ta upp det. Jag tycker att det är roligt att höra på samma gamla historier om fyllor och engångsligg, romanser och jobbproblem. Jag har inte förvandlats till heliga Maria. Folk verkar tro det. Jag är samma person. Jag vill få vara samma gamla Jag. Och jag har nog med att få vardagen att gå ihop på det planet, att orka vara på jobbet, att klä mig varje dag för att vara samma gamla jag. Jag behöver få känna mig önskad och välkommen i det sociala livet. Jag vet att jag inte är ensam om detta.
Varför är det så många som känner som jag: Snälla sluta inte fråga om jag vill med, om jag kan komma, om jag är ledig på lördag. Jag kommer förmodligen svara 'nej, tack' 9 av 10 gånger, men frågan kan betyda mer än aktiviteten ibland. Om du plötsligt inte fick frågan längre om du ville hänga med på saker, skulle du inte känns samma sak? Skulle inte du undra vad du gjort för fel? (Och om det handlar om nåt annat än att jag är gravid så skulle det vara skönt att veta.)
ps. Irriterade saker no 216; som min smarta läsare skrev; detta händer inte hos killarna. Kompisarna slutar inte ringa pappa-to-be. Varför? Han ska ju oxå bli föräldrer. Är det magen som är ivägen? Är det alcoholen det handlar om? Vi tjejer som ska lära oss hålla ihop bättre, vara schysstare mot varann, jobba med varann inte mot varann. Vi är sämst på sånt här. Sämst.

Inga kommentarer: