måndag 10 november 2008

Rädd att tappa mig själv

Någon mer än jag som är rädd att tappa sig själv? Jag vet att det är ego, men jag som väldigt gärna vill omutbilda mig när mammaledigheten är slut. Men jag är att jag kommer ångra mig och strunat i att utbilda mig (av ekonomiska och praktiska skäl). Kommer jag att 'offra' min önskan om en roliga karriär för att vara med barnet? Kommer jag tappa mig själv? Kommer jag vakna en dag, vara 40 och inte ha en karriär utan bara ett jobb jag avskyr? Om jag måste jobba med det jag gör idag resten av mitt liv... jag kan inte ens tänka tanken utan att vilja gråta.
Inte nog med att jag är rädd att det ska hända något med barnet, illamåendet, oron, svullnaden, dessutom går jag omkring och är rädd för vad som ska hända med mig som människa. Egentligen vet jag ju att jag inte skulle behöva omutbilda mig. Helst av allt vill jag skriva igen, och livnära mig på det på frilansbasis. Men med det stora bristen på kreativitet i mitt liv de senaste 2 åren skrämmer mig. Kanske kan jag inte längre. Kanske var jag aldrig tillräckligt bra? Jag är rädd. Rädd för att inte vara en bra mamma, en lycklig, stark och smart mamma. En förebild; en kvinna med talang och styrka och som jobbar med något som gör henne lycklig. Jag tror att man blir en bättre mamma då. Men vad vet jag.

Inga kommentarer: